Marknesse -

 

Bijna 90 jaar geleden presenteerde Philips zijn eerste autoradio. Hij woog 12 kg, en kostte destijds 250 gulden, terwijl de auto zelf tweeduizend gulden op moest brengen. Taxi chauffeurs vroegen daarom tot de 2e Wereldoorlog een extra bijdrage van hun passagiers als die tijdens de rit muziek wilden horen. Toch was niet iedereen gelijk enthousiast, het zou bestuurders afleiden en ongelukken veroorzaken. De maatschappelijke controverse over deze moderniteit liep zo hoog op, dat zelfs president Hoover van de VS niet aan de grote klok hing dat hij een autoradio had. Dat zou hem maar partijdig doen lijken. Philips hield in eigen land rekening met deze sentimenten, en benadrukte dat de radio geschikter was voor gebruik op het platteland dan in de stad. Het was volgens de fabrikant meer bedoeld om buiten de auto gehoord te worden, tijdens een picknick, of om indruk te maken op een leuk meisje. Ook trok de radio met 6 ampere een behoorlijke wissel op de stroomvoorziening. Radio luisteren met groot licht icm de ruitenwissers zorgde nogal eens voor een overbelaste dynamo. Ook de antennes wijzigden in de loop der jaren, tot 1937 vond men een antenne esthetisch onverantwoord, daarna mochten ze gezien worden, en werden steeds langer. Tegenwoordig zie je ze niet of nauwelijks meer. Toen ik in 1989 als stageloper begon bij Toyota Van Duren was de huisleverancier van het merk Clarion. High Tech High Touch, was de slogan, nou, ik zou zeggen High Price as well….De meest dure radio cassette speler kostte 3.199 gulden, en dar kon men een 12 CD wisselaar op aansluiten, die kostte 4.344 gulden. Toppunt was de digitale autoradio, een DAT speler, die kostte 8.400 euro. Let op, hier kwamen veelal de speakersets nog overheen. Prijslijst is eventueel hier in Marknesse te bewonderen (al is het meer verwonderen). De Starlet 1.3i Friend kostte toen 19.000 gulden en was voorzien van inbouwruimte voor radio en speakers INCLUSIEF bedrading, dat dan weer wel. Anno 2021 is wel duidelijk dat de autoradio zijn langste tijd heeft gehad. Tegenwoordig zijn ze vervangen door veelzijdige multimediasystemen, waar je mee kunt bellen, navigeren, of de instellingen van je auto wijzigen. Je kunt ze vaak met gesproken commando’s bedienen, of via Blue Tooth je telefoon koppelen met Apple Carplay of Android Auto, zodat je je afspeellijsten van Spotify ook in de auto kan beluisteren. Toch is de beleving onveranderd. De auto wordt gezien als een soort verlengstuk van de huiskamer, je komt er tot rust. Als je je telefoon uitzet, is de auto het laatste bastion van privacy. Je kan heerlijk meezingen zonder anderen te storen, vergeet dan niet je raampje dicht te doen….Nog even een wistudatje ter afsluiting, weet u wat het bord CADO langs de snelweg betekend? Calamiteiten Doorgang, daar kan men de vangrails openen om doorgang te verlenen aan de hulpdiensten, zodat ze sneller naar de andere rijrichting kunnen komen.

 

Naar overzicht
WhatsApp logo