Marknesse -

 

Afgelopen weken zal het u niet ontgaan zijn, dat ze bij Omroep Flevoland de jaren 60, 70,80,90 en de zero’s als thema hebben gedurende de zomer. Afgelopen week dus de mij zo geliefde jaren 70, en daar ik elke week het Autonieuws presenteer op de dinsdag, heeft men me gevraagd of ik dan ook iedere keer een auto uit die tijd mee wil nemen. Zo hadden we dus afgelopen week mijn eigen Eend mee, en de geschiedenis van deze auto is al een uitzending op zich waard. In de 30er jaren viel het Andre Citroen op, dat er eigenlijk een gebrek is aan auto’s die voordelig zijn in gebruik en makkelijk te bedienen zijn. Hij geeft de ontwerp afdeling de opdracht om een auto te ontwikkelen, die 2 boeren op klompen met 50 kg aardappelen kan vervoeren, met een mand eieren, deze moet met een snelheid van 60 km per uur over een hobbelige landweg rijden, en dan mogen de eieren niet sneuvelen. De prijs moet rond de 400 euro zijn (tegenwoordig een goeie 9.000) en de esthetiek deed er niet toe. Overige eisen waren dat de auto vooral zuinig, betrouwbaar, goedkoop en eenvoudig te bedienen moest zijn, een boerin moest er mee naar de markt kunnen rijden. Ook moest de boer, met zijn zondagse hoed op, erin passen, zodat hij per auto naar de kerk kon. Ook moest er een schaap in passen .Door de oorlog werd er pas na in 1948 definitief met de productie gestart, in 1950 waren dat er 100 per week, in 1960 150.000 per jaar. Uiteindelijk is de Eend tot 1990 in productie geweest, en moest hij het veld ruimen vanwege de emissie eisen, die in 1992 verplicht werden. Het model is eigenlijk al die jaren hetzelfde gebleven, al werden er wel veranderingen doorgevoerd. Zo ging men van 1 naar 2 koplampen, kreeg de auto vanaf 1951 een contactslot, verdwenen in 1965 de suicide doors (deuren die verkeerd om open gaan)  en werden vervangen door ,,normale”deuren. In 1970 ging men over op 12 volt, en kwamen ook de Charleston uitvoeringen. Nederland was het eerste exportland voor de 2CV. De bijnaam het Lelijke Eendje komt door een Nederlandse journalist, die bij de onthulling riep dat de mooie zwaan (een verwijzing naar het toenmalige logo van Citroen waarin een zwaan verwerkt zat) nu een Lelijk Eendje had voortgebracht . In 1951 komt ook de besteleend op de markt, nog meer flexibiliteit voor de Franse boeren. Er is zelfs een 4x4 gemaakt, van 1958 tot 1970. Deze had een motor voor en achterin, deze laatste was achterstevoren gemonteerd, de beide versnellingsbakken waren met stangen aan elkaar gekoppeld, schakelen deed men met een pook tussen de voorstoelen. Ze dienden beiden afzonderlijk gestart te worden, en hadden hun eigen benzine tank, en ja, de prijs was het dubbele van een normale Eend. Er zijn er bijna 700 van gemaakt, en zijn veelal gebruikt door de Zwitserse Post bezorging. Tegenwoordig is het een geliefd model bij verzamelaars. Er zijn in totaal 5 miljoen Eenden ( 3.8  mln2CV en 1.2 besteleend )gebouwd, er rijden er in Nederland nog een kleine 8.000 rond, waaronder dus 1 van mij…..

 

Naar overzicht
WhatsApp logo