Marknesse -

 

Dat is de titel van het boek van Joe Girard, de man die in Amerika in zijn eentje van 1963 tot 1977 meer dan 13.000 auto’s verkocht. In 1990 mocht ik als IVA Student  (Instituut voor Autobranche & Management) een presentatie bijwonen van deze zeer excentrieke Amerikaan. Hij kwam de zaal door, op weg naar the stage, strooiend met visite kaartjes en luidkeels groetend. Hij vertelde wat zijn geheim was. Zo verslond hij kranten, wist precies wat zijn klanten deden, met wie ze getrouwd waren, hoeveel kinderen ze hadden enz. Ook stuurde hij de wereld aan kaarten voor de meest uiteenlopende gelegenheden. Zo dat, wanneer je een auto wilde kopen, je maar aan 1 iemand dacht… Joe Girard…Op school leerden wij ook het vak ,,Omgangsvormen”, oftewel Etiquette. De etiquette of het decorum is een geheel van cultuurgebonden beleefdheidsregels en de omgangsvormen. De kern van de etiquette is: rekening houden met de gevoelens van anderen en met de gebruiken in een samenleving, in alle situaties waarin mensen met elkaar omgaan. In het auto vak noem ik dat ,,eerst de klik, dan pas het blik”… Een prachtig vak, waar je bijvoorbeeld als 19 jarige leerde, dat men ten allen tijde aan de kant liep waar de auto’s reden, om de dame waarmee je gearmd liep, tegen het opspattende water van de auto’s  die door plassen reden te beschermen. Ook leerde je het lezen van een wijnkaart. Als junior verkoper kreeg ik een kaartenbak, waar je alles van je klant opschreef, van hobby tot beroep, tot geboorte van kinderen. Alles om het contact met de klant maar te behouden. Woonde je in Bant, dan reed je vaak Suzuki, in Creil was dat Fiat en in Marknesse Daihatsu of Kia. Reed je vroeger Ford, dan zat je bij Greve, bij verkoper Bertus, een legende, en later bij Dirk, inmiddels met pensioen, na meer dan 40 dienstjaren. Zat je bijvoorbeeld bij Dirk in de kerk, dan kocht je vaak de auto bij Dirk. Zat je op schooltoneel bij Ronald, dan kocht je  meestal daar je auto. Zelf sta ik al jaren in de polder en ver daarbuiten bekend  als ,,Ben van de Kia, ondanks het feit dat ik  in mijn eerst 11 verkoop jaren Toyota heb verkocht.  De categorie  klanten die dit doet is er nog steeds, maar wordt wel kleiner. De vent maakt de tent, is een veel gebruikte uitdrukking, maar kan in deze  genderneutrale tijd natuurlijk niet meer gezegd worden. Toch is een verkoper met een groot netwerk van groot belang voor welke onderneming dan ook. Bij de grote dealerbedrijven trekt men verkopers van heinde en verre, die de geschiedenis van de polder en zijn inwoners niet of nauwelijks kennen. Bovendien verdwijnen er steeds meer merken uit de polder door schaalvergroting van de importeurs, zodat de klant toch zijn heil weer gaat zoeken bij de kleine, lokale partijen. En dan komt toch de aloude leus weer naar boven….Het maakt niet uit wie je bent, maar wie je kent….Dit is tevens de boodschap voor de jeugd…bouw aan een netwerk, het is voor later van groot belang…

 

Weet u trouwens hoe je de bekerhouders in de auto schoon kan krijgen? Neen een longdrink glas, trek daar een wat dikkere sok omheen, spuit de sok en de te reinigen bekerhouder in met allesreiniger, maak wat draaiende bewegingen met het glas in de houder, en alle viezigheid hecht zich aan de sok. En uw bekerhouders, waar je normaal niet of nauwelijks inkomt met de stofzuiger, zijn weer prachtig schoon….

 

Naar overzicht
WhatsApp logo