Is de Volkswagen nog een volkswagen
Marknesse -
In Trouw stond vorige week een leuk artikel over de geschiedenis van 125 jaar Auto in Nederland waar tevens een boek over geschreven is.
Toen in 1895 wollensokkenfabrikant (niet te verwarren met geitenwollensokkenfiguur) Jos Bogaers uit Tilburg de eerste Nederlander was die een auto kocht had hij geen idee wat de komst van het voertuig teweeg zou brengen. Ineens kon je alle kanten op, ver van huis gaan werken, familie bezoeken op grote afstand enz. Maar nu we wereldwijd 60 miljoen auto’s per jaar bouwen, deels elektrisch, blijkt dat onze planeet dat helemaal niet aan kan. We gaan van delving van olie naar delving van schaarse metalen. Bovendien is er niet voldoende stroomcapaciteit voor alle elektrificatie. Om een vliegtuig elektrisch te maken, is een accupakket nodig, zo groot als het vliegtuig zelf. Bovendien stijgen de brandstofkosten de pan uit, maar ook het onderhoud wordt steeds duurder. Een LED koplamp voor een Kia Cee’d kost meer dan 1.100 euro, door al die hoge onderdeelprijzen wordt het verzekeren ook steeds duurder. Vanaf volgend jaar gaat ook de werking van het roetfilter deel uit maken van de APK, en bij het niet goed werken van dit filter dient deze vervangen te worden, wat al gauw richting de 1.000 euro gaat. Men kan echter ook besluiten deze te verwijderen, en 15 procent meer wegenbelasting te gaan betalen. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de latere inruilprijs. Afgelopen week stond er een klant aan de balie, met een 12 jaar oude auto. Onze receptionist had een offerte neergelegd van 400 euro voor een beurt en APK, inclusief het herstellen van een uitlaat (de 1e!) en een stuurkogel en 1 band. Man was witheet, en vond het belachelijk dat een jaar rijden 400 euro aan onderhoud had gekost. En dan dus de vraag, is de Volkswagen zoals hij ooit bedoeld was, een auto voor het volk, dus voor iedereen, nog wel een Volkswagen, of wordt het straks de Elitebolide? Een auto kopen is vaak niet zo moeilijk, een auto op de weg houden wel. Maar we hebben de auto amper gebruikt dit jaar, hoe kan het dan dat er toch wat aan mankeert? Tja, als ik een jaar in bed ga liggen zonder te lopen, heb ik waarschijnlijk ook klachten, het niet gebruiken wil niet zeggen dat er niets kapot gaat. Een auto bestaat uit 30.000 onderdelen, en er kan altijd iets kapot gaan. Maar we merken gewoon, dat met de huidige energie prijzen en onderdeelprijzen, het voor de gewone man steeds moeilijker wordt om te doen wat men altijd deed, de auto pakken wanneer men deze nodig heeft. Iets wat 125 jaar lang vanzelfsprekend was, verander je niet zomaar. Maar onder druk wordt alles vloeibaar zegt mijn vader altijd, dus dat zal ook voor het autogebruik gaan gelden.
Ik zag van de week bij een lokale horeca ondernemer een mooi bord, Bier is goedkoper dan benzine, tank bij ons, al lijkt me dat ook geen goed advies. Geniet maar tank met mate dan maar.
Naar overzicht