Marknesse -

 

Dat is een vraag die me veel gesteld werd afgelopen weken. Nu we weer in Lockdown zitten en de showroom op slot zit, moet ik dan eerlijk bekennen dat wij het ook niet weten. Maar wij verwachten wel dat de verkoop gebruikt blijft stijgen, en de verkoop nieuw iets aan zal trekken, al zal het chiptekort roet in het eten blijven gooien.

 

Nieuwe auto’s zijn niet of nauwelijks te leveren door het chip tekort in de wereld, en afgelopen jaar was het slechtste jaar ooit voor de nieuw verkoop sinds 1967. Toen speelde ik nog niet eens met auto’s, sterker nog, ik was nog niet geboren. Maar het woord verwachting wordt na 11 januari steeds belangrijker in de wereld. De  verwachting van de klant is wel eens groter dan dat er daadwerkelijk van een product mag worden verwacht. Laatst hadden we mensen in de showroom die een camper wilden kopen van 11.500 euro. Toen bleek dat dat geen haalbare kaart werd, was men van plan een busje om te bouwen tot camper. Dat kan prima, je koopt een bus van 15 jaar oud voor 3.500, je laat er een luifel op zetten, laat hem verder verbouwen tot camper, rekent 7.500 af en je hebt een camper. Maar heb je dan een camper van 11.000 euro? Nee, je hebt een oude bus van 15 jaar oud met een nieuwe camperinrichting. Kan ik dan verwachten dat ik problemen krijg met bijvoorbeeld een dynamo, een accu, een radiateur of andere onderdelen die inmiddels ook 15 jaar oud zijn? In 2010 ging een auto die 16 jaar oud was naar de sloop, gemiddeld genomen. Dat betekend wanneer je in een oudere auto rijdt, je jaarlijks 1000 euro per maand moet reserveren voor onderhoud. En anders adviseren we de mensen dringend om eens na te denken over een jongere auto. Als je een leuke auto binnenkrijgt voor onze zoon tot 1.000 euro met een jaar APK moet je even bellen, maar hij moet wel goed zijn, anders hebben we een probleem. Vervolgens gaat na 3 maanden de uitlaat stuk, en heeft de garage het gedaan. Maar is dat terecht? Een APK is altijd een moment opname, na 3 maanden kan er aan een auto, die uit meer dan 20.000 onderdelen bestaat, best iets stuk gaan, en zeker als het een oudere auto betreft. Maar ook bij nieuwe auto’s gebeurt er wel eens wat, zo is het aantal terugroep akties op jonge auto’s in 10 jaar tijd verzesvoudigd. De systemen worden steeds complexer, steeds meer elektronica, en alles wordt steeds duurder. Laatst knapte er bij een 8 jaar oude auto met 180.000 km een versnellingsbak kabel. De cliente vond het vervelend, maar was begripvol. Een familielid reageerde echter furieus, en vond dat een groot gebrek van het merk. Nu heb ik als kind eens een ongelukje gehad met de fiets, een Gazelle van 4 jaar oud, doordat er een handrem kabel knapte. Ik kan mij niet herinneren dat mijn vader furieus naar De Munnik ging om te vragen hoe dit toch kon. Wat verwacht u nou, was dan waarschijnlijk het antwoord geweest. Ik zeg wel eens voor de grap tegen de collega’s ,,men vind ons heel aardig, tot er wat aan de auto mankeert”…Eigenlijk is dat bijzonder en best een eng idee. Wij begrijpen dat de verwachtingen vaak hooggespannen zijn, maar is dat wel terecht? Een wasmachine of een vaatwasser krijgt na 10 jaar ook problemen, en dan is de keuze repareren of inruilen. Nederland staat in de top 5 van oudste wagenparken van Europa, gemiddeld is een auto hier 11 jaar oud. Dat er dan een keer onderhoudskosten aan komen mag men verwachten. Dus wil je geen financiering afsluiten voor een nieuwe auto, of aan Private lease doen, maar koop je bewust een oudere auto, hou er rekening mee dat er jaarlijks 1.000 euro onderhoud aan zit. Reserveer dus 100 euro per maand is mijn advies. Ooit schreef ik of de Volkswagen geen Elitebolide aan het worden is…Voor sommige mensen is autorijden niet meer te betalen. Een auto kopen is niet zo moeilijk, maar een auto op de weg houden, dat is een kunst….

Naar overzicht
WhatsApp logo