Wees geen hufter
Marknesse -
Loopt er op straat iemand tegen je op, dan krijg je vaak een excuus. Maar gaat er in het verkeer iets mis, dan krijg je al snel een middelvinger. Hoe komt dat toch? En hoe handig is dat als er reclame op de auto staat?
We herkennen het allemaal. De jakkerende busjes van bezorgdiensten, de bumperklevers en de mensen die ‘per ongeluk vergeten’ richting aan te geven bij een rotonde. En dan hebben we natuurlijk nog de aso-parkeerders, de afsnijders en de appende slingeraars.
Op zich al supervervelend natuurlijk, maar wat nou als er ook nog eens een groot bedrijfslogo op het voertuig prijkt. Je zou maar net een offerte hebben aangevraagd bij een timmerbedrijf Henk de Vries en diezelfde middag drukt Henk je in zijn bestelwagen bijna van de weg. Kleine kans dat Henk de klus nog krijgt, toch?
Een auto of bus is voor ons een ruimte waarin we heerlijk onszelf kunnen zijn. We vergeten de rest van de wereld en blèren lekker vals mee met de radio, peuteren ongegeneerd onze neus leeg en vloeken en tieren op andere weggebruikers. Want het is nooit onze eigen schuld…
Het gedrag van de mensen in het verkeer is eigenlijk een afspiegeling van de maatschappij. De persoon die netjes de deur voor je open houdt als je een winkel uitloopt, is vaak ook degene die je laat invoegen op de drukke N50. Alleen kom je de heer (of dame) in het verkeer steeds minder tegen. Het is altijd ikke, ikke, ikke…
In politiejargon heet dit huftergedrag. En helaas is het in de praktijk maar moeilijk aan te pakken. Doet de politie dan helemaal niets? Zeker wel. Sinds 2022 rijden er meer dan 100 onopvallende radarwagens rond om verkeershufters op te sporen. Er vallen immers nog steeds veel te veel slachtoffers in het verkeer, voornamelijk veroorzaakt door deze groep.
Rij je zelf in een auto met reclame? Bedenk dan dat elke medeweggebruiker een mogelijke klant is. Probeer positief op te vallen. Anders kun je de reclame beter van je auto of bus halen. Of, nog beter: wees geen hufter. Met of zonder reclame.
Naar overzicht